Dinkić: Naš auto Evropi
11. 09. 2010. u 20:59
Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade: Srbija će konačno prodavati proizvode visoke vrednosti. Investicija "Fijata" od čak 944 miliona evra
Torinski "Fijat" je, kao što je letos i najavljivano, usvojio konačni biznis plan za kragujevačku fabriku automobila. Tako će se u Srbiji, definitivno, proizvoditi potpuno novi model napredne B klase, koji će svoje kupce naći uglavnom na tržištu Evropske unije, ali i Amerike, gde je "Fijat" prošle godine preuzeo "Krajsler". Model će se raditi u dve varijatne, sa pet i sedam sedišta.
- Probna serija, prema dokumentu koji nam je zvanično predstavljen, izlazi krajem 2011. godine, a odmah nakon promocije novog modela na Sajmu automobila u Ženevi 2012. godine krenuće se i u masovnu proizvodnju - otkriva detalje biznis plana "Fijata" za Srbiju Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade i ministar ekonomije i regionalnog razvoja.
* Koliko će iznositi ulaganje "Fijata" u Kragujevcu?
- Italijani planiraju da investicija za "Fijat Srbija" već u naredne dve godine dostigne 888 miliona evra. Do sada je u pripremu proizvodnje "Fijat" investirao oko 100 miliona, naredne godine u kragujevačku fabriku biće uloženo čak 573 miliona evra, a 2012. godine ostatak od preko 200 miliona evra. Inače, ukupna investicija "Fijata" biće veća za oko 100 miliona evra od prvobitnog plana, odnosno iznosiće 944 miliona evra, jer će novi model iz Kragujevca biti moderniji, veći i znatno vredniji. Suštinski, ovo znači da će "Fijat" u narednoj godini direktno investirati u Kragujevcu skoro 600 miliona evra.
* To su direktne investicije u novu opremu...
- Da, a zajednički ćemo ulagati i u kompletnu rekonstrukciju i modernizaciju fabrike, kako bi naši radnici imali svetske uslove za rad, kao i u izgradnju novih energetskih postrojenja. Za to će biti izdvojeno još oko 100 miliona evra.
* Koliko će automobila izlaziti iz kragujevačke fabrike kada počne serijska proizvodnja novog modela?
- Kapacitet kragujevačke fabrike biće 200.000 automobila godišnje, ali uz mogućnost da se poveća i na 300.000 vozila ako to tržište bude tražilo. Italijani, prema usvojenom biznis planu, računaju da će već prve godine proizvodnje, odnosno 2012, od izvoza automobila iz Kragujevca biti ostvaren prihod od oko 500 miliona evra, dok će se u 2013. godini on povećati na čak 1,3 milijarde evra. To je, da podsetim, petina prošlogodišnjeg ukupnog izvoza Srbije.
* U čemu je još značaj ove investicije?
- Srbija će konačno početi da svetu prodaje gotove proizvode visoke vrednosti, a ne samo jeftine sirovine i poluproizvode. Samo kragujevačka fabrika doprinosiće ukupnom srpskom izvozu sa preko milijardu evra godišnje, što je fantastično. To više nije teorija, to će biti realizacija novog modela privrednog rasta Srbije u praksi!
* Danas u "Fijatu Srbija" radi hiljadu radnika. Postizanje punog obima proizvodnje podrazumeva i nova zapošljavanja?
- Plan je da se, uz postojećih hiljadu radnika, u narednoj godini dodatno uposli još 400 ljudi, a početkom 2012. godine preko 1.000 novih radnika, pa će u "Fijatu Srbija" u momentu otpočinjanja masovne proizvodnje raditi 2.433 radnika. Šansu će svakako dobiti i puno mladih koji do sada nikada nisu radili u "Zastavi", uključujući i pripravnike. Ali, ne treba zaboraviti da Italijani planiraju i otvaranje industrijskog parka za dobavljače, koji će biti lociran u blizini fabrike, na Koroman polju. Tu će biti smešteni njihovi ključni dobavljači, poput "Mareti Manjelija", dok će ostali biti locirani u drugim opštinama u Srbiji.
* Iz Vlade se može čuti da je pala odluka da se proda većinski državni deo u "Telekomu", ali da će se taj novac iskoristiti isključivo za investicije...
- Insistiraću, kao ministar zadužen za ekonomiju i regionalni razvoj, da se sredstva koja eventualno budu dobijena od privatizacije "Telekoma" budu investirana isključivo u izgradnju infrastrukture, pre svega u puteve i železnicu, kao i u investicije u proizvodne kapacitete u manje razvijenim područjima. Ove godine smo to uradili za ŠIK "Kopaonik" u Kuršumliji, ali u sličnoj situaciji su i mnogobrojne druge opštine, u kojima je puno ljudi bez posla i koje imaju problema sa nedostatkom ozbiljnih investitora. Izuzetno je važno da se država angažuje kako bi ulagači došli u sve opštine u Srbiji i omogućile novo zapošljavanje.
* To znači da će direktnu korist od ove investicije imati i ostali delovi Srbije?
- Da, mi se trudimo da neke od dobavljača koji ne moraju da budu blizu fabrike automobila usmerimo ka drugim lokacijama u Srbiji, jer će mnogi od njih proizvoditi ne samo za "Fijat" već i za druge poznate svetske proizvođače automobila. "Fijat" je, inače, raspisao konkurs za potencijalne dobavljače iz celog sveta, a sa kojima bi radili u Kragujevcu. Taj konkurs traje do kraja ove godine. Ne treba zaboraviti da će gotovo svi delovi za novi model vozila, osim motora, biti domaće proizvodnje. To će omogućiti zapošljavanje velikog broja novih radnika, ne samo u Kragujevcu.
* Posle dve godine od započetih pregovora, da li je posao sa "Fijatom" zaista onakav kakav je obećavan?
- Činjenica je da je zbog svetske ekonomske krize čitav projekat malo kasnio, ali je sada potpuno jasno da će "Fijat" u Kragujevcu na kraju uraditi i mnogo više nego što je u startu bilo planirano. Veoma sam zadovoljan, Italijani će investirati više nego što su planirali, a Srbija će biti ponosna što se u njoj proizvode najmoderniji novi tipovi automobila, koji će biti skuplji nego što je ranije razmišljano, što će doneti i veće prihode od izvoza. Konačno će i Srbija dočekati da proizvodi novi automobil za čitav svet.
* Izvoz do 200.000 automobila godišnje podrazumeva i da Srbija ima ozbiljnu saobraćajnu infrastrukturu. Da li će putevi i železnica biti spremni za ovaj posao do 2012. godine?
- Do tada će sigurno biti kompletiran autoput od Kragujevca do Batočine. On je, već sada, dobrim delom urađen, a očekujemo da se ostatak završi do kraja naredne godine. U međuvremenu, moraće da se investira u modernizaciju železničke infrastrukture, s obzirom na to da će put Evrope ići veliki broj kompozicija. Radiće se i nova obilaznica oko Kragujevca. Naravno, tu su i investicije u nove trafo-stanice, u nova postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, koje su već započete...
* Da li će ova investicija uspeti da donese Srbiji povratak na više stope privrednog rasta?
- Sigurno je da će "Fijatova" investicija, ali i sve druge koje se intenzivno pokreću u Srbiji u poslednje vreme, značajno podići učešće izvoza u ukupnom bruto društvenom proizvodu. Očekujem da će nove investicije u industriji i planirana ulaganja u građevinarstvu, za koje je Vlada Srbije već izdvojila 15 milijardi dinara, uz odmrzavanje plata i penzija i povećanje domaće tražnje, Srbiji u narednoj godini doneti rast bruto domaćeg proizvoda od makar četiri odsto.
* Zagovarali ste hitno odmrzavanje plata i penzija. Prema poslednjem dogovoru, to će se desiti u januaru naredne godine. Procenjujete li da bi to moglo podići privrednu aktivnost?
- Siguran sam da će to ubrzati privredni oporavak, iako sam svestan da je situacija još dosta teška. Pored toga, smatram neophodnim da se poveća minimalna cena rada po radnom času na oko 100 dinara i o tome sam već razgovarao sa sindikatima. Cilj ove inicijative je da se poboljša materijalni položaj i onih koji rade u privatnom sektoru, kako bi i oni osetili koristi od činjenice da se nazire kraj krize.
POMOĆ PENZIONERIMA IMA PRIORITET
* Iz Nemanjine stižu oprečne informacije koje će grupe penzionera dobiti jednokratnu pomoć...
- Lično se sve vreme zalažem da svi penzioneri koji imaju primanja ispod 30.000 dinara treba da dobiju jednokratnu pomoć od po 5.000 dinara. Podsetiću vas da sam o tome još pre nekoliko nedelja prvi razgovarao sa MMF, ali mi je drago da se u Vladi sada stvara konsenzus da je upravo to najbolje rešenje. Bilo bi zaista nepravedno da oni koji su odradili pun radni staž, zbog čega im je penzija nešto veća od prosečne, ne dobiju ovu pomoć. Ubeđen sam da će se tih 5.000 dinara koje isplatimo penzionerima direktno vratiti u domaću privredu, jer će mnogi od njih kupiti zimnicu, platiti zaostale račune...
* Kada će to biti?
- Ne treba čekati, isplatu je potrebno početi već prvih dana oktobra. Za ovo je potrebno odvojiti iz budžeta blizu 7 milijardi dinara, ali bi zato pomoć dobilo čak 1,4 miliona penzionera. Pored toga, mora se odmah isplatiti i novac za programe zaštite socijalno ugroženih kategorija stanovništva. To moraju biti naši apsolutni prioriteti.
* U budžetu ima novca za to?
- MMF tvrdi da je za preraspodelu u ovom trenutku dostupno oko šest milijardi dinara. Međutim, prema mojim računicama, u budžetu ima sasvim dovoljno sredstava i za penzionere, programe socijalne zaštite, ali i za neophodne dodatne podsticaje privredi i premije za mleko. Sve to je moguće isplatiti do kraja godine a da se ne pređe nivo budžetskog deficita koji je dogovoren sa MMF.
obrad
11.09.2010. 23:21
Koliko novca od investiranih milijardu eura Fiata je ušlo u ekonomske bilanse Srbije i budžet? Mašine se nisu pravile kod nas, dizajn, konstruktori su italijanski. Pre bi se reklo da se investiralo u Italiju. Fiat investira da bi zaradio a ne da bi nama poklanjao.Kolike plate će imati tih 2400 radnika?Silne milijarde eura uzetih kredita vlada našla za shodno da uloži u Zastavu i druge privredne gigante koji su otišli u ruke stranaca? Od Fijata će Srbiji ostajati samo smešna sića.
Bas me raduje sto su u Torinu, pored svih protesta, odlucili da prebace vredan deo posla u Srbiju. Ako bude sve kao sto su predvideli veliki deo kragujevcana ce konacno poceti da zivi normalnijim zivotom, ja im zelim srecu a upozoravam na veliku odgovornost koju ce imati i koja moze dovesti jos mnogo stranih ulagaca ako se procuje za kvalitet proizvodnje nasih radnika. Verujem da ce talijani pokazati ono sto se o njima zna u svetu a to je da su dobri ljudi pa i kad su gazde. Srecno.
@Predrag Zdrale - Što da ne prebace proizvodnju kad su dobili besplatno hale, zemljište i radnu snagu koja će da dobija 10x manje plate nego u Italiji, plus dotacije naše vlade.
@Predrag Zdrale - Nije istina da ce dobijati 10x manje plate nego u italiji a bolje je i manje plate nego nikakve, plus mesec godisnjeg odmora placen kao i dodatak za bozic i premije a da ne govorim o povoljnim kreditima za svoje radnike. Gazde znaju da zadovoljni radnici bolje rade zato ih treba motivisati. Mislim da ce vec posle prve godine plate biti bar 500 eura. Sto se tice placeva, nije srbija jedina koja daje placeve stranim investitorima. To rade i mnogo bogatije zemlje, kao francuska, pa sto nebi mi.
A,koliko ulaže država Srbija.Za izvoz YUGA u SAD država je dotirala oko 1000 DM po vozilu.Plaćala sirotinja da bi američka sirotinja uživala.Nisu tu čista posla,jer država više ne dotira domaće proizvodne firme,a ovde kroz saradnju preliva se novac u inostranu firmu.
Komentari (18)